اطلاعیه

قابل توجه دانشجویان گرامی ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن سال نو، به اطلاع می رساندبر اساس اعلام سایت دانشگاه ُ آغاز کلاس ها 92/1/14 روز چهارشنبه می باشد.

 

متن های زیبا برای کارت پستال های تبریک نوروز 92

خدای رحمان نوید میلاد سال نو را بر دوش نسیم بهاری گذاشت تا این امانت سبز را به رسم آغاز به مخلوق سپارد.حلول سال نو و تولد دوباره طبیعت، عید فرخنده و کهن نوروز باستانی را که یادگار نیاکان و پیام‌آور دوستی، عشق و محبت، با لطافت گیاه و خرمی طبیعت، و تحول به مراحل نیکوتر و برتر است تبریک باد

            توجه                                                                      توجه

برای تهیه مقاله ISI  جهت استاد رستمی از قسمت پیوندهای روزانه(سمت راست همین وبلاگ) قسمت مرجع مقالات ISI در ایران میتوانید به دنبال مقاله خود بگردید.

اطلاعیه

دانشجویانی که درس مدیریت استراتژیک را با استاد فاطمی نژاد اخذ نموده اند با مطالعه فصل دو و سه کتاب فرد دیوید برای اولین جلسه در سال نو شرکت نمایند.(سوال خواهد شد)

اطلاعیه

دانشجویانی که درس نظامهای اداری تطبیقی را با استاد کاظمی اخذ نموده اند برای کلاس بعد از ایام عید نوروز با مطالعه فصل اول کتاب فرد هدی شرکت نمایند.

اطلاعیه

قابل توجه دانشجویان ارشد مدیریت دولتی که درس تحقیق در عملیات پیشرفته را با استاد دکتر رستمی اخذ نموده اند.

تمرین های هفته آینده ۲۵/۱۲/۹۱-تمرین ۱ صفحه ۶۳ -تمرین ۳ صفحه ۶۸-تمرین ۵ صفحه ۷۰ به صورت دستی از کتاب دکتر عطایی و تمرین ۷ صفخه ۷۴-تمرین ۸ صفحه ۷۶ با excel پرینت گرفته و تحویل استاد گردد.

تکالیفی که در عید نوروز باید انجام شود بر روی سایت استاد به آدرس ذیل قرار می گیرد.

www.mojak.ir

ضمنا جهت ارائه پروژه مقاله ISI در زمینه های Top sis-ANP-AHP-promet-elektra

می بایست مقاله اصلی را استخراج و پس از ترجمه در کلاس ارائه گردد(۵نمره)

حل تمارین با نرم افزار  excel نیز ۳ نمره تعلق می گیرد.

جهت تهیه مقاله از قسمت پیوندهای روزانه(سمت راست همین وبلاگ) قسمت مرجع مقالات ISI در ایران میتوانید به دنبال مقاله خود بگردید.

ماجرای خواندنی هنری فورد و نحوه ثروتمند شدنش

فورد در جولای 1863 در مزرعه ای در دیربرن میشیگان به دنیا آمد. سال های نخست زندگی او در همان مزرعه سپری شد.مثل اغلب کودکان روستایی قرن نوزدهم،اوقات او در مدرسه ای یک کلاسه یا در مزرعه می گذشت. او خیلی زود دریافت که علاقه اش بیش از آنکه متوجه کار روی گاوآهن باشد، به سر در آوردن از شیوه ی کار گاوآهن معطوف است. هنری از همان سنین کودکی به کارهای مکانیکی علاقه نشان می داد و در مقابل از کارهای روزمره مزرعه بی زار بود.

در 1891 فورد به عنوان مهندس در شرکت روشنایی ادیسون مشغول به کار شد. این واقعه باعث شد تا او چشم انداز آینده خود را آگاهانه بر حرفه های صنعتی متمرکز کند و رویای ارابه بدون اسب را در سر بپروراند. بالاخره در سال 1893 هنگامی که فورد به سمت سر مهندس ارتقا یافت، پول و فراغت کافی برای اجرای ایده های خود در رابطه با موتورهای احتراق درونی به دست آورد. این تلاش ها به تکمیل وسیله نقلیه "خودرو" او به نام "Quadricycle" در 1893 منجر گردید. این وسیله، 4 چرخ سیمی ، به چرخ های یک دوچرخه سنگین شباهت داشت و به وسیله یک اهرم شبیه سکان قایق ، رانده می شد. این وسیله فقط در جهت جلو رانده می شد.

بعد از دو بار تلاش ناموفق برای تاسیس یک کمپانی سازنده اتومبیل، بالاخره فورد به همراه 10 نفر مبتکر دیگر از جمله کوزنس و برادران دوج، در 1903 به تاسیس "شرکت موتور فورد" در دیترویت موفق شد. فورد به دلیل اهمیتی که برای تقویت روحیه کارکنان در محیط کار قایل بود، ساعت کار روزانه را کم کرد، دستمزدها را افزایش داد و محیطی بهتر و سالمتر برای کارگران ایجاد نمود.افزایش دستمزدها موجب گردید، کارگران فعال تر و در انجام کار در زمان کوتاهتر توانمندتر شوند.

هیچ کس به اندازه توماس ادیسون برای فورد الهام بخش نبود. در اولین سال های قرن بیستم در یک دیدار اتفاقی در کمپانی ادیسون، او تلاش و پی گیری فورد برای ساخت یک اتومبیل کارآمد و مناسب را تشویق کرد. بعد از موفقیت عظیم در ساخت مدل T ، دو رویاپرداز روستاهای میشیگان، دوست و شریک تجاری شدند. فورد از ادیسون خواست تا یک باطری الکتریکی برای خودرو وی بسازد و برای این کار 1.5 میلیون دلار سرمایه گذاری کرد. به هر حال تا سال 1927 بیش از 15 میلیون دستگاه اتومبیل یعنی تقریبا نیمی از کل تولیدات جهان تا آن هنگام فروخته شده بود.

هنری فورد نمونه بارزی از یک شخصیت کارآفرین است. صنعتگری که با تکیه بر استعدادها و قابلیت های فردی خویش خالق ایده ای جدید و تحول ساز گردید.

فورد رویای ارابه بدون اسب را در مسیر کار و تلاش روزانه آفرید و چون به تحقق ایده خویش ایمان داشت با اختصاص پول و زمان کافی به استقبال مخاطرات آن رفت و بالاخره ایده جدید خود را در قالب کسب و کاری سودآور جامه عمل پوشاند و پدر صنعت آمریکا در قرن بیستم و بنیانگذار تولید انبوه صنعتی در جهان گردید. به نحوی که در سال های پایان دهه دوم قرن بیستم (و در آستانه بحران بزرگ) علاوه بر مدیریت کارخانجات فورد با بیش از صدهزار کارگر، کنترل یک کارخانه لاستیک و رزین، یک ناوگان کشتی، یک راه آهن، 16 معدن زغال سنگ و هزارها جریب جنگل و معدن سنگ آهن در میشیگان و مینی سوتا را در اختیار داشت.

مدیریت ایرانی در شکل نوین

مدیریت ایرانی

یه روز یه تیم قایقرانی ایرانی تصمیم می گیرد که با یک تیم ژاپنی در یک مسابقه سرعت شرکت کنند. هر دو تیم توافق می کنند که سالی یک بار با هم رقابت کنند 
هر تیم شامل 8 نفر بود
در روزهای قبل از اولین مسابقه هر دو تیم خیلی خیلی زیاد تلاش می کردند که برای مسابقه به بیشترین آمادگی برسند
روز مسابقه فرا می رسد و رقابت آغاز می شود . هر دو تیم شانه به شانه هم به پیش می رفتند و درحالی که قایقها خیلی

نزدیک به هم بودند ، تیم ژاپنی با یک مایل اختلاف زودتر از خط پایان می گذرد و برنده مسابقه می شود 

بازیکن های تیم ایران از این شکست حسابی ناراحت می شوند و با حالتی افسرده از مسابقه بر می گردند 

مسوولان تیم ایران تصمیم می گیرند کاری کنند که در رقابت سال آینده حتما پیروز بشند ؛ برای همین یک تیم آنالیزور استخدام می کنند برای بررسی علل شکست و پیشنهاد دادن راه کارها و روشهای جدید برای پیروزی

بعد از تحقیقات گسترده ،‌ تیم تحقیق متوجه این نکته مهم شدند که در تیم ژاپن ، 7 نفر پارو زن بوده اند و یک نفر کاپیتان 

...و خب البته در تیم ایران 7 نفر کاپیتان بوده اند و یک نفر پارو زن

 

این نتایج مدیریت تیم را به فکر فرو برد ؛ مدیران تیم تصمیم گرفتند که مشاورانی را استخدام کنند که یک ساختار جدیدی را برای تیم طراحی کنند

بعد از چندین ماه مشاوران به این نتیجه رسیدند که تیم ایران به این دلیل که کاپیتان های خیلی زیاد و پارو زن های خیلی کمی داشته شکست خورده ، درپایان بررسی ها مشاوران یک پیشنهاد مشخص داشتند : ساختار تیم ایران باید تغییر کند 

از آن روز به بعد با ارائه راه کار مشاورین تیم ایران چنین ترکیبی پیدا کرد : 4 نفر به عنوان کاپیتان ، 2 نفر یه عنوان مدیر ، ‌1 نفر به عنوان مدیر ارشد و 1 نفر به عنوان پارو زن (!!!) علاوه بر این مشاورین پیشنهاد کردند برای بهبود کارکرد پارو زن ، حتما یاید پاروزنی با صلاحیت و توانایی بهتر در تیم به کارگرفته شود

......

و در مسابقه سال بعد تیم ژاپن با دو مایل اختلاف پیروز می شود ...!

بعد از شکست در دومین مسابقه ، مدیران تیم که خیلی ناراحت بودند در اولین گام خیلی سریع پارو زن را از تیم اخراج می کنند ، زیرا به این نتیجه رسیدند که پارو زن کارایی لازم را در تیم نداشته است .

اما در مقابل از مدیر ارشد و 2 نفر مدیر تیم خود قدردانی می کنند و جوایزی را به آنها می دهند ، برای اینکه اعتقاد داشتند که آنها انگیزه خیلی خوبی را در تیم ایجاد کردند و در مرحله آماده سازی زحمات زیادی کشیده اند

مدیران تیم ایران در پایان به این نتیجه رسیدند که تیم آنالیز که به خوبی به بررسی دلایل شکست پرداخته بودند ، تیم مشاوران هم که استراتژی و ساختار خیلی خوبی برای تیم طراحی کرده بودند و مدیران تیم هم که به خوبی انگیزه لازم را در تیم ایجاد ایجاد کرده بودند ، پس حتما یکی از دلایل این شکست ها ، ناکارامدی ابزار و وسایل استفاده شده بوده است (!!!) و برای بهبود کار و گرفتن نتیجه در مسابقه سال آینده باید وسایل استفاده شده در مسابقه را تغییر دهند ، در نتیجه

  ...تیم ایران این روزها در حال طراحی یک قایق جدید است

کلاغ - خرس - هواپیما - پرروبازی - نکته مدیریتی

یه کلاغ و یه خرس سوار هواپیما بودن کلاغه سفارش چایی میده چایی رو که میارن یه کمیشو میخوره باقیشو می پاشه به مهموندار
مهموندارمیگه چرا این کارو کردی؟
کلاغه میگه دلم خواست پررو بازیه دیگه پررو بازی!
چند دقیقه میگذره باز کلاغه سفارش نوشیدنی میده باز یه کمیشو میخوره باقیشو میپاشه به مهموندار
مهموندار میگه : چرا این کارو کردی؟
کلاغه میگه دلم خواست پررو بازیه دیگه پررو بازی !
بعد از چند دقیقه کلاغه چرتش میگیره
خرسه که اینو میبینه به سرش میزنه که اونم یه خورده تفریح کنه ...
مهموندارو صدا میکنه میگه یه قهوه براش بیارن قهوه رو که میارن
یه کمیشو میخوره باقیشو میپاشه به مهموندار
مهموندار میگه چرا این کارو کردی؟
خرسه میگه دلم خواست پررو بازیه دیگه پررو بازی
اینو که میگه یهو همه مهموندارا میریزن سرش و کشون کشون تا دم در هواپیما میبرن که بندازنش بیرون
خرسه که اینو میبینه شروع به داد و فریاد میکنه
کلاغه که بیدار شده بوده بهش میگه: آخه خرس گنده تو که بال نداری مگه مجبوری پررو بازی دربیاری!!!!!!!!

نکته مدیریتی : قبل از تقلید از دیگران منابع خود را به دقت ارزیابی کنید!!!


اگه نباشه چی میشه؟

مدیریت مشارکتی

کارمندان فعال

تورم مدیریتی

مديريت مشاركتي

برنامه دروس کليه گرايشهاي رشته دولتي ارشد

برنامه دروس کليه گرايشهاي رشته دولتي ارشد

گرایش

سيستمها

تحول

تشکيلات

نيروي انساني

مالي

ترم اول

زبان تخصصي (جبراني)

(2 واحد)

زبان تخصصي  (جبراني)

(2 واحد)

زبان تخصصي   (جبراني)

(2 واحد)

زبان تخصصي (جبراني)

(2 واحد)

زبان تخصصي (جبراني)

(2 واحد)

روش تحقيق  (جبراني)

(2 واحد)

روش تحقيق   (جبراني)

(2 واحد)

روش تحقيق    (جبراني)

(2 واحد)

روش تحقيق  (جبراني)

(2 واحد)

روش تحقيق  (جبراني)

(2 واحد)

تئوريهاي مديريت پيشرفته

(2 واحد)

تئوريهاي مديريت پيشرفته

(2 واحد)

تئوريهاي مديريت پيشرفته

(2 واحد)

تئوريهاي مديريت پيشرفته

(2 واحد)

تئوريهاي مديريت پيشرفته

(2 واحد)

سيستمهاي اطلاعاتي مديريت

(2 واحد)

سيستمهاي اطلاعاتي مديريت

(2 واحد)

سيستمهاي اطلاعاتي مديريت

( 2 واحد)

سيستمهاي اطلاعاتي مديريت

(2 واحد)

سيستمهاي اطلاعاتي مديريت

(2 واحد)

تحليل آماري

(2 واحد)

تحليل آماري

(2 واحد)

تحليل آماري

(2 واحد)

تحليل آماري

(2 واحد)

تحليل آماري

(2 واحد)

جمع= 10 واحد

جمع= 10 واحد

جمع=  10 واحد

جمع= 10 واحد

جمع= 10 واحد

ترم دوم

مديريت استراتژيک پيشرفته

(2 واحد)

مديريت استراتژيک پيشرفته      (2 واحد)

مديريت استراتژيک پيشرفته

(2 واحد)

مديريت استراتژيک پيشرفته

(2 واحد)

مديريت استراتژيک پيشرفته

(2 واحد)

مديريت رفتار سازماني پيشرفته

(2 واحد)

مديريت رفتار سازماني پيشرفته

(2 واحد)

مديريت رفتار سازماني پيشرفته

(2 واحد)

مديريت رفتار سازماني پيشرفته

(2 واحد)

مديريت رفتار سازماني پيشرفته

(2 واحد)

تحقيق در عمليات پيشرفته

(2 واحد)

تحقيق در عمليات پيشرفته

(2 واحد)

تحقيق در عمليات پيشرفته

(2 واحد)

تحقيق در عمليات پيشرفته

(2 واحد)

تحقيق در عمليات پيشرفته

(2 واحد)

نظامهاي اداري تطبيق پيشرفته

(2 واحد)

نظامهاي اداري تطبيق پيشرفته

(2 واحد)

نظامهاي اداري تطبيق پيشرفته

(2 واحد)

نظامهاي اداري تطبيق پيشرفته

(2 واحد)

نظامهاي اداري تطبيق پيشرفته

(2 واحد)

مديريت منابع انساني پيشرفته

(2 واحد)

مديريت منابع انساني پيشرفته

(2 واحد)

مديريت منابع انساني پيشرفته

(2 واحد)

مديريت منابع انساني پيشرفته

( 2 واحد)

مديريت منايع انساني پيشرفته

(2 واحد)

جمع= 10 واحد

جمع= 10 واحد

جمع= 10 واحد

جمع= 10 واحد

جمع= 10 واحد

ترم سوم

نظريه و فرآيند خط مشي گذاري

(2واحد)

نظريه و فرآيند خط مشي گذاري

(2واحد)

نظريه و فرآيند خط مشي گذاري

(2واحد)

نظريه و فرآيند خط مشي گذاري

(2واحد)

نظريه و فرآيند خط مشي گذاري

(2واحد)

کاربرد فناوري اطلاعات در سازمان

(2 واحد)

نظريه و فرآيند ارتباط سازماني

(2 واحد)

طراحي و ايجاد سازمانها

(2 واحد)

برنامه ريزي استراتژيک نيروي انساني

(3 واحد)

تصميم گيري در مسايل مالي

(3 واحد)

نظريه هاي سيستمي

(3 واحد)

نظريه و فرآيند تحول سازماني

(2واحد)

حقوق اساسي سازمانهاي دولتي

(3 واحد)

مديريت بهره وري نيروي انساني

(3 واحد)

بودجه عمومي

(3 واحد)

سيستمهاي اطلاعاتي استرتژيک

(3 واحد)

سمينار در مسايل رفتاري

(2 واحد)

سمينار مسايل سازمانهاي اداري

(3 واحد )

سمينار در مديريت نيروي انساني

(2 واحد)

سمينار در مديريت مالي

(2 واحد)

 

 

 

روشهاي تحقيق در رفتار سازماني

(2 واحد)

 

 

 

 

جمع= 10 واحد

جمع= 10 واحد

جمع= 10 واحد

جمع= 10 واحد

جمع= 10 واحد

فایل آشنایی با جوهره اداره امور عمومی استاد کاظمی

دانشجویانی که با استاد کاظمی درس نظامهای اداری تطبیقی پیشرفته اخذ نموده اند جهت دریافت فایل جزوه کپی شده موجود در انتشارات دانشگاه تحت عنوان آشنایی با جوهره اداره امور عمومی بر روی لینک زیر کلیک نمایند

کلیک نمایید

منبع مورد مطالعه مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته دکتر بهرامی

رفتار سازمانی رابینز(ترجمه اعرابی)

جهت دریافت فایل خلاصه کلیک نمایید

منبع مورد مطالعه تحقیق در عملیات پیشرفته دکتر رستمی

تصمیم گیری چند معیاره-دکتر محمد عطایی

منبع مورد مطالعه مدیریت استراتژیک پیشرفته دکتر فاطمی نژاد

کتاب مدیریت استراتژیک فرد آر-دیوید(ترجمه پارسائیان-اعرابی)

فصل اول کتاب جهت مطالعه هفته آینده مشخص گردیده(۱۱/۱۲/۹۱)

منبع مورد مطالعه مدیریت منابع انسانی پیشرفته استاد کاظمی

کتاب مبانی منابع انسانی نوشته گری دسلر (ترجمه پارساییان)

فصل دوم جهت مطالعه هفته آینده مشخص گردید(۱۱/۱۲/۹۱)

حهت دریافت فایل خلاصه کلیک نمایید

 

منابع مورد مطالعه نظامهای اداری تطبیقی استاد کاظمی

-آشنایی با جوهره اداره امور عمومی-تهیه جزوه کپی از انتشارات دانشگاه

-آشنایی و تبیین و تشریح اداره امور عمومی تطبیقی -تهیه جزوه از انتشارات دانشگاه(۲ سوال از چهار سوال پایان ترم از این مبحث می باشد)

-قانون مدیریت خدمات کشوری-تهیه از روی همین وبلاگ

-اصلاح و تحول در بخش دولتی با رویکردی تطبیقی

جهت هفته آینده (۱۱/۱۲/۹۱)مطالعه جزوه کپی مبحث اول لازم می باشد(سوال می شود)

متن کامل قانون مدیریت خدمات کشوری

دانشجویانی که با دکتر کاظمی درس نظامهای اداری تطبیقی پیشرفته را اخذ نموده اند میتوانند از لینک ذیل متن کامل لایحه خدمات کشوری که یکی از منابع معرفی شده استاد می باشد را دریافت نمایند

جهت دریافت فایل کلیک نمایید

مدیریت منابع

45 جمله مدیریتی

 جمله جالب مدیریتی

1- اجرا، بزرگ ترین مساله مطرح نشده در مدیریت امروز است و نبود آن بزرگ ترین مانع موفقیت و بیش تر ناکامی هایی است که به اشتباه به گردن علل دیگر گذاشته می شود.

۲- شرکت هایی که برای کارهای درست وقف شده اند و برای مسئولیت های اجتماعی خود تعهدنامه ای دارند که براساس آن کار کنند سودآورتر از آن ها یی هستند که این کارها را نمی کنند.

۳- به جای پرداختن به برنامه استراتژیک، به تفکر و ایده های استراتژیک روی آورید.

۴- در بازاریابی نوین (بازاردانی)به جای داشتن سبد محصولات باید به داشتن سبد مشتریان توجه داشت.

۵- رمز برد و پیروزی روشن است: بکوشیم تا در یک زمینه دوبار بازنده نشویم.

۶- انسان در بازی گاهی می برد و گاهی چیز یاد می گیرد.

۷- هنر بازاریابی امروز، فروش یخچال به اسکیمو نیست، بلکه اسکیمو را به عنوان یک مشتری خشنود همواره در کنار داشتن است.

۸- مشتریان زبان گویایی دارند، اگر بی واسطه با آن ها در ارتباط بوده و گوشی شنوا داشته باشیم می توان از ایشان چیزهای زیادی یاد گرفت.

۹- مسیر ناهموار تحول باید به کوشش خود مدیر پیموده شود، زیرا تحول چیزی نیست که مدیر فرمان دهد و دیگران اجرا کنند.

۱۰- به جای شغل، در پی مشتری باشید، اگر انسان بتواند محصولی عرضه کند که خواهان داشته باشد، از بیکاری نجات یافته است.

۱۱- دنیا را دو گونه می توان تغییر داد: با قلم (کاربست اندیشه) و با شمشیر (کاربست زور)

۱۲- می توان مدیر مردم نبود ولی آنان را دوست داشت، اما بدون عشق به مردم نمی توان آن ها را مدیریت کرد.

۱۳- مدیریت یعنی هنر جلب پیروی داوطلبانهء دیگران.

۱۴- موفقیت اغلب باعث غرور شده و غرور باعث شکست می شود.

۱۵- برای پیروزی ابلیس، کافی است آدم های خوب دست روی دست بگذارند.

۱۶- هزینهء به دست آوردن یک مشتری تازه، حداقل پنج برابر هزینه خشنود نگه داشتن مشتریان کنونی است.

۱۷- هر کس می تواند سر رشته کار خویش را به دست گرفته و آن را به مسیر دلخواه ببرد.

۱۸- مدیریت هنر گوش دادن به دیگران است. چنانچه به سخنان کسی خوب گوش فرا ندهید، نمی توانید درون او را بشناسید.

۱۹- توان یادگیری و به کار بستن با شتاب آموخته ها، بزرگ ترین امتیاز رقابتی را در اختیار سازمان می گذارد.

۲۰- اولین روش برآورد هوش یک فرمانروا این است که به آن هایی که در اطرافش گرد آمده اند بنگریم.

۲۱- اگر بتوانید همهء کارکنان یک سازمان را به سوی یک هدف مشترک بسیج کنید، در هر رشته و در هر بازار و در برابر هر رقیبی، در هر زمانی موفق خواهید شد.

۲۲- بیشتر انسان ها ترجیح می دهند بمیرند اما فکر نکنند، خیلی ها هم فکر کردن را بر مرگ ترجیح می دهند.

۲۳- مدیر عامل آگاه کسی است که به جای رویین تن شدن، به همکاران خود اعتماد کند.

۲۴- تمایز یک محصول باید در راستای ذهنیت مصرف کننده صورت گیرد، نه مخالف آن.

۲۵- در طول تاریخ بیش تر کامیابی در دست یابی به منابع طبیعی مانند زمین، طلا و نفت بوده است، اما اکنون ناگهان ورق برگشته و دانش به جای آن نشسته است.

2۶- در بیش تر موارد، کشورهای فقیر از نظر دارایی ها، ثروتمند اما از نظر سرمایه فقیرند، دارایی را نمی توان تبدیل به سرمایه کرد مگر آن که قانون حاکم باشد.

۲۷- آن هایی که از جای خود می جنبند، گاهی می بازند و آن هایی که نمی جنبند، همیشه می بازند.

۲۸- اگر همه چیز مهم باشد، پس بدان که هیچ چیز مهم نیست.

۲۹- مدیران پیروزمند دنیای امروز، رمز پیروزی سازمان خود را بهره مندی از انسان ها فرهیخته می دانند.

۳۰- حداکثر شادی و خشنودی انسان ها زمانی به دست می آید که در شغل هم راستا با شخصیت (هوشمندی)خود، به کار گمارده شوند.

۳۱- نقش مدیر این است که به درون فرد نفوذ کند و هوشمندی بی همتای او را کشف کند و به عملکرد تبدیل نماید.

۳۲- مدیران برجسته نه تنها تفاوت کارکنان را می پذیرند، بلکه بر این تفاوت ها سرمایه گذاری می کنند. شاگرد تنبل، احمق یا ضعیف وجود ندارد، تنها چیزی که وجود دارد معلم خوب یا ضعیف است.

۳۴- زندگی ارزشمندتر از آن است که تنها به امید فرا رسیدن دوران بازنشستگی کار کنیم.

۳۵- نه پیروزی پایدار است و نه شکست مرگ آور.

۳۶- به کارکنانتان بگویید هیچ گاه اجازه ندهند قربانی واقع شوند; اما اگر چنین احساسی دارند بهتر است بروند جای دیگری کار کنند.

۳۷- صدای کردار، از صدای گفتار بلندتر است.

۳۸- هرگاه در بازی شطرنج در حال باختن هستم، به طور پیوسته از جای خود بلند شده و سعی می کنم صفحه را از پشت سر رقیبم نگاه کنم، آن گاه به حرکت های احمقانه ای که انجام داده ام پی می برم.

۳۹- دانستن کافی نیست، باید اقدام کرد. خواستن کافی نیست، باید کاری کرد.

۴۰- اگر می خواهید دلیل خوب کار نکردن کارکنانتان را بدانید، کنار آینه بروید و دزدانه بدان نگاه کنید.

۴۱- جلسه ای که خوب اداره نشود، حاصلی جز اتلاف زمان ندارد.

۴۲- بهترین راه پیش بینی آینده، ساختن آن است.

۴۳- یک مشتری خشنود، رضایتش را به سه نفر می گوید، اما یک مشتری ناخشنود ?? نفر را باخبر می کند.

۴۴- کسی را سرزنش نکنید، به جای بحث دربارهء این که چه کسی باعث وقفه در پیشرفت است، در مورد این که چه چیز مانع پیشرفت است بحث کنید.

۴۵- زمانی دست از کار بکشید که کار شما انجام شده باشد، نه آنگاه که خسته شده اید.

تفاوت های مدیریت و مریدیت


انقلاب نئولتيك و دست‌يابي انسان به توانمندي‌ توليد محصول چه از طريق دامداري و چه از طريق كشاورزي نياز به مديريت و برنامه‌ريزي را به شكل فزاينده‌اي محسوس نمود.

بسياري اعتقاد دارند كه انسان فقط موجودي اجتماعي است در حاليكه انسان از كودكي نشان مي‌دهد كه موجودي اجتماعي و اقتصادي است و وقتي شخصيتش شكل مي‌گيرد، سياسي و فرهنگي هم مي‌شود.

اعتقاد نگارنده بر اين است كه كلمات و واژه‌هايي مانند مديريت نامطلوب ، مديريت نا مناسب ، سوء مديريت و ... واژه‌هاي صحيحي نمي‌تواند باشد چرا كه مديريت در معناي واقعي خود مديريت است و اين پديده كه سهمي مهم براي تغيير جهان در هزاره سوم دارد كلمه‌اي واضح و خالص است و هيچ پيشوند و يا پسوندي نمي‌تواند آنرا منفي و يا مثبت‌تر نمايد.

زيرا اين واژه خود تكميل كننده بسيار از رشته‌هاي علمي از جمله مديريت استراتژيك،‌ مديريت بازرگاني، مديريت منابع و ... مي‌باشد.

تقسيم‌بندي مديريت در مسير مراتب عالي است و نمي‌توان آن را در جهت روش‌هاي منفي طبقه‌بندي كرد. بنابراين شايسته است مديريت در دنيا را در وسط يك هرم فرضي قرار داده و زواياي اين هرم را مديريت انديشه‌ها،‌ مديريت آينده‌ها و مديريت نوآوري بدانيم.





مديريت انديشه‌ها شامل جمع‌آوري،‌ اصلاح و بسط انديشه‌هاي مديريتي توسعه گرا مي‌باشد، مديريت انگيزه هادرحوزه دانش و مهارت و قابليت بحث مي‌كند . مديريت نوآوري موضوعاتي مانند مديريت بهره‌وري،مديريت منابع، مديريت توليد، اجرا، نظارت و ارزشيابي را در خود دارد. آنچه غير از اين هرم و زواياي آن عمل شود ،مديريت نيست و فقط جاي حرف دال با حرف رتعويض گرديده و تبديل به مريديت مي‌گردد. فرد مي‌تواند مريد مرئوس خود ، مريد هواي نفس،‌ مريد تفكرات غلط، مدير سهامداران سازمان يا مريد مشتري و مريد... گردد و عملكرد خود را در فضاي مريديت ببرد. اما مديريت در بتن خود قداست واعتبار علمي دارد وعملكرد در اين فضا تما ما" ارزشمند ميباشد.
عملكرد مدير و مريد تفاوت‌هايي دارد كه دراين يادداشت به آن مي‌پردازيم.
- مريد همواره به دنبال عوامل مقصر است حال آنكه مدير به دنبال عناصر موثر است.
- مريد مصلحت‌گرا است و مدير حقيقت‌گراست.
- مريد اهل تجليل است و مدير اهل تحليل است.
- مريد به آموزش گيرندگان توصيه مي‌كند بخوان و بنويس مدير توصيه مي‌كند خوب گوش كن و به زيبايي حرف بزن.
- مريد همواره توضيح مي‌دهد مدير استدلال مي‌كند.
- مريد ديكته مي‌كند مدير انشاء مي‌گويد.
- مريد اهل شايسته‌سواري است مدير اهل شايسته سالاري است.
- مريد به دنبال پول، تجهيزات و نيروي انساني براي پيشرفت است مدير به دنبال دانش و مهارت و نوآوري است.
- مريد اهل وظيفه شناسي است و مدير اهل احساس مسئوليت است.
- مريد تعصب بي‌جا دارد مدير منطق به جا دارد.
- مريد اهل اتهام است و مدير اهل اتحاد است.
- مريد آموزش را دوست دارد و مدير پرورش را مي‌پسندد.
- مريد اهل تحميل است و مدير اهل تدبير است.
- مريد از فرد مي‌ترسد مدير از قانون مي ترسد.
- مريد به دنبال استمداد است و مدير به دنبال استعداد است.
- مريد اعتبار را دوست دارد و مدير اعتقاد را دوست دارد.
- مريد با انتقام آرام مي‌گيرد و مدير با انتقاد ياد مي‌گيرد.
- مريد اهل بحران است مدير به دنبال جبران است.
- مريد همواره به دنبال برائت است و مدير بدنبال برآيند است.
- مريد در انتظار بركت است و مدير آغاز كننده حركت است.
- مريد درون گراست و مدير برون‌گر است.
- مريد بيكار است مدير بيدار است.
- مريد اهل پرده‌دري است و مدير اهل بهره‌وري است.
- مريد به دنبال سكوي پرتاب است و مدير داراي عشق پرواز است.
- مريد پشيمان است و مدير پشتيبان است.
- مدير اهل پوشش خطاهاست مدير اهل كوشش جلوگيري از اشتباهات است.
- مريد بدنبال پيشگويست مدير پيشرو است.
- مريد تأييد مي‌كند مدير تأثير مي‌كند.
- مريد اهل تكثير است مدير اهل تدوين است.
- مريد اهل تجزيه است مدير اهل تجربه است.
- مريد ترتيب را دوست دارد مدير تركيب را دوست دارد.
- مريد اهل تصور است مدير اهل تحول است.
- مريد اهل تظاهر است و مدير داراي تعادل است.
- مريد به دنبال تخمين است و مدير داراي تضمين است.
- مريد تشويش دارد مدير قابليت تشويق دارد.
- مريد مسائل را تعبير مي‌كند مدير پديده‌ها را تفسير مي‌كند.
- مريد اهل تقابل است و مدير اهل تفاهم است.
- مريد عاشق تحريم است و مدير به دنبال تكريم است.
- مريد تمجيد مي‌‌كند و مدير پروژه‌ها را تمرين مي‌كند.
- سهم مريد حسرت است و سهم مدير ثروت است.
- مريد توصيه‌گراست مدير توسعه گراست.
- مريد نيازمند حمايت است مديراهل جسارت است.
- مريد حسابرس است مدير حسابگر است.
- مريد دست بوس است مدير در دسترس است.
- مريد اهل درآمد است مديراهل درآيت است.
- مريد دور (در اینجا منظور از دور، چرخش و دايره است) انديش است مدير دور (در اینجا منظور از دور، افق است) انديش است.
- مريد دهان بين است مدير جهان بين است.
- مريد اهل رابطه است مديراهل ضابطه است.
- مريد رفيق است مدير دقيق است.
- مريد اهل سازگاري است مدير اهل سازندگي است.
- مريد سخنران است مدير سخن‌دان است.
- مريد سربار است مدير سرباز است.
- مريد اهل شفاعت است مدير داراي شجاعت است.
- مريد اهل شهوت است مدير داراي شهرت است.
- مريد عاشق است مدير عاقل است.
- مريد عامل است مدير عالم است.
- مريد غايب است مدير بر مشكلات غالب است.
- مريد اهل غيبت است مدير داراي قيمت است.
- مريد كارگزار است مدير كارگشا است.
- مريد كاسب است مدير كاشف است.
- مريد دچار فرسايش است و مدير توانمند در گشايش است.
- مريد متخلص است و مدير متخصص است.
- مريد متحجر است و مدير متحرك است.
- مريد متعلق است و مدير متعلم است.
- مريد متغير است و مدير متفكر است.
- مريد متقابل است و مدير متمركز است.
- مريد متناوب است و مدير متوازن است.
- مريد متوقع است و مدير متواضع است.
- مريد متوسل است و مدير متوكل است.
- مريد اهل مطالبه است مدير اهل مطالعه است.
- مريد مغلوب است مدير مقبول است.
- مريد ناقل است مدير ناطق است.
- مريد هنرپيشه است مدير هنرمند است.
- مريد اهل يادگاري است مدير اهل يادگيري است.
- مريد آرايش را دوست دارد مدير آرامش را دوست دارد.
- مريد اهل تمكن است و مدير اهل تمدن است.
- مريد افراد را بكار اجبار ميكند مدير به افراد در كار الهم مي بخشد.
- مريد وابسته به قدرت است ومدير وابسته به حسن نيت است.
- مريد مي گويد من مدير مي گويد ما.
- مريد خطا كار را افشا مي كند مدير روش اشتباه را نشان مي دهد.
- مريد مي گويد كار بايد انجام شود مدير مي داند كار را چگونه انجام دهد.
- مريد توقع احترام دارد مدير احترام را برمي انگيزاند

متأسفانه مريد فكر مي‌كند موفقيت يعني رسيدن به هدف اما مدير اعتقاد دارد موفقيت يعني رسيدن به نتيجه داخواه.

شاخص های اقتصادی از دیدگاه شاه عباس !

شاه عباس از وزير خود پرسيد: "امسال اوضاع اقتصادي كشور چگونه است؟"

وزير گفت: "شکر خدا، اوضاع به گونه اي است كه تمام پينه دوزان توانستند به زيارت كعبه روند!"

شاه عباس گفت: "نادان! اگر اوضاع مالي مردم خوب بود مي بايست كفاشان به مكه مي رفتند نه پينه‌دوزان، چون مردم نمي توانند كفش بخرند ناچار به تعميرش مي پردازند، بررسي كن و علت آن را پيدا نما تا كار را اصلاح كنيم."

تحليل حكايت :
1) يك شاخص مناسب مي تواند در عين سادگي بيانگر وضعيت كل سازمان باشد.
2) در تحليل شاخص بايد جنبه هاي مختلف را بررسي نمود. گاهي بهبود ناگهاني يك شاخص بيانگر رشدهاي سرطاني و ناموزون سيستم است.

حکایتی از حکومت داری و مدیریت کورش کبیر

زمانی کزروس به کورش بزرگ گفت:

چرا از غنیمت های جنگی چیزی را برای خود بر نمی داری و همه را به سربازانت می بخشی.

کورش گفت:

اگر غنیمت های جنگی را نمی بخشیدیم الان دارایی من چقدر بود؟

گزروس عددی را با معیار آن زمان گفت. کورش یکی از سربازانش را صدا زد و گفت:

برو به مردم بگو کورش برای امری به مقداری پول و طلا نیاز دارد.

سرباز در بین مردم جار زد و سخن کورش را به گوششان رسانید. مردم هرچه در توان داشتند برای کورش فرستادند. وقتی که مالهای گرد آوری شده را حساب کردند، از آنچه کزروس انتظار داشت بسیار بیشتر بود. کورش رو به کزروس کرد و گفت:

ثروت من اینجاست. اگر آنها را پیش خود نگه داشته بودم، همیشه باید نگران آنها بودم. زمانی که ثروت در اختیار توست و مردم از آن بی بهره اند مثل این می ماند که تو نگهبان پولهایی که مبادا کسی آن را ببرد

یک آیه از قرآن کریم و چند درس مدیریتی


إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا ﴿۵۶﴾ ....سوره احزاب

خدا و فرشتگانش بر پيامبر درود می ‏فرستند اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد بر او درود فرستيد و به فرمانش بخوبى گردن نهيد (۵۶)

وقتی این آیه رو می شنویم هممون ناخودآگاه یاد صلوات فرستادن می افتیم .اما تو همین یه آیه درس های مدیریتی زیادی نهفته .بله درسهای مدیرتی .

1-خدا می گه من به رسول(صل الله علیه و آله وسلم) صلوات می فرستم و بعد می گه ای کسانی که ایمان آورده اید بر او صلوات بفرستید.یعنی آقای مدیری که دستور می دی اول خودت.

2- فرشتگان که در عرش الهی هستند هم صلوات می فرستند .یعنی آقای مدیر اطرافیانت هم باید به قانون و دستوری که داده شده عمل کنند.

3-یصلون علی النبی ....یصلون فعل مضارعه یعنی دایم و مستمر بر رسول صلوات می فرستند ...یعنی آقای مدیر دستوری نتیجه بخشه و تاثیر گذاره که بصورت مستمر انجام بشه .

4-خداوند با لفظ یا اهل الذین امنوا افراد رو خطاب کرده نه با یا ایها الناس و ...یعنی آقای مدیر وقتی می خوای دستوری بدی حواست باشه ارث پدرت رو طلب نمی کنی ...با الفاظ محترمانه با مردم صحبت کن.

5-صلو علیه و سلموا تسلیما ....درود بفرستید و تسلیم او باشید ....این قسمت آیه مربوط به افرادیه که با مدیر کار می کنن می شه .یعنی با زبان قربان صدقه مدیر رفتن لازم نیست ...تسلیم او باش .