اطلاعیه
قابل توجه دانشجویان گرامی ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن سال نو، به اطلاع می رساندبر اساس اعلام سایت دانشگاه ُ آغاز کلاس ها 92/1/14 روز چهارشنبه می باشد.
قابل توجه دانشجویان گرامی ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن سال نو، به اطلاع می رساندبر اساس اعلام سایت دانشگاه ُ آغاز کلاس ها 92/1/14 روز چهارشنبه می باشد.

خدای رحمان نوید میلاد سال نو را بر دوش نسیم بهاری گذاشت تا این امانت سبز را به رسم آغاز به مخلوق سپارد.حلول سال نو و تولد دوباره طبیعت، عید فرخنده و کهن نوروز باستانی را که یادگار نیاکان و پیامآور دوستی، عشق و محبت، با لطافت گیاه و خرمی طبیعت، و تحول به مراحل نیکوتر و برتر است تبریک باد
برای تهیه مقاله ISI جهت استاد رستمی از قسمت پیوندهای روزانه(سمت راست همین وبلاگ) قسمت مرجع مقالات ISI در ایران میتوانید به دنبال مقاله خود بگردید.
دانشجویانی که درس نظامهای اداری تطبیقی را با استاد کاظمی اخذ نموده اند برای کلاس بعد از ایام عید نوروز با مطالعه فصل اول کتاب فرد هدی شرکت نمایند.
قابل توجه دانشجویان ارشد مدیریت دولتی که درس تحقیق در عملیات پیشرفته را با استاد دکتر رستمی اخذ نموده اند.
تمرین های هفته آینده ۲۵/۱۲/۹۱-تمرین ۱ صفحه ۶۳ -تمرین ۳ صفحه ۶۸-تمرین ۵ صفحه ۷۰ به صورت دستی از کتاب دکتر عطایی و تمرین ۷ صفخه ۷۴-تمرین ۸ صفحه ۷۶ با excel پرینت گرفته و تحویل استاد گردد.
تکالیفی که در عید نوروز باید انجام شود بر روی سایت استاد به آدرس ذیل قرار می گیرد.
ضمنا جهت ارائه پروژه مقاله ISI در زمینه های Top sis-ANP-AHP-promet-elektra
می بایست مقاله اصلی را استخراج و پس از ترجمه در کلاس ارائه گردد(۵نمره)
حل تمارین با نرم افزار excel نیز ۳ نمره تعلق می گیرد.
جهت تهیه مقاله از قسمت پیوندهای روزانه(سمت راست همین وبلاگ) قسمت مرجع مقالات ISI در ایران میتوانید به دنبال مقاله خود بگردید.
فورد در جولای 1863 در مزرعه ای در دیربرن میشیگان به دنیا آمد. سال های نخست زندگی او در همان مزرعه سپری شد.مثل اغلب کودکان روستایی قرن نوزدهم،اوقات او در مدرسه ای یک کلاسه یا در مزرعه می گذشت. او خیلی زود دریافت که علاقه اش بیش از آنکه متوجه کار روی گاوآهن باشد، به سر در آوردن از شیوه ی کار گاوآهن معطوف است. هنری از همان سنین کودکی به کارهای مکانیکی علاقه نشان می داد و در مقابل از کارهای روزمره مزرعه بی زار بود.
در 1891 فورد به عنوان مهندس در شرکت روشنایی ادیسون مشغول به کار شد. این واقعه باعث شد تا او چشم انداز آینده خود را آگاهانه بر حرفه های صنعتی متمرکز کند و رویای ارابه بدون اسب را در سر بپروراند. بالاخره در سال 1893 هنگامی که فورد به سمت سر مهندس ارتقا یافت، پول و فراغت کافی برای اجرای ایده های خود در رابطه با موتورهای احتراق درونی به دست آورد. این تلاش ها به تکمیل وسیله نقلیه "خودرو" او به نام "Quadricycle" در 1893 منجر گردید. این وسیله، 4 چرخ سیمی ، به چرخ های یک دوچرخه سنگین شباهت داشت و به وسیله یک اهرم شبیه سکان قایق ، رانده می شد. این وسیله فقط در جهت جلو رانده می شد.
بعد از دو بار تلاش ناموفق برای تاسیس یک کمپانی سازنده اتومبیل، بالاخره فورد به همراه 10 نفر مبتکر دیگر از جمله کوزنس و برادران دوج، در 1903 به تاسیس "شرکت موتور فورد" در دیترویت موفق شد. فورد به دلیل اهمیتی که برای تقویت روحیه کارکنان در محیط کار قایل بود، ساعت کار روزانه را کم کرد، دستمزدها را افزایش داد و محیطی بهتر و سالمتر برای کارگران ایجاد نمود.افزایش دستمزدها موجب گردید، کارگران فعال تر و در انجام کار در زمان کوتاهتر توانمندتر شوند.
هیچ کس به اندازه توماس ادیسون برای فورد الهام بخش نبود. در اولین سال های قرن بیستم در یک دیدار اتفاقی در کمپانی ادیسون، او تلاش و پی گیری فورد برای ساخت یک اتومبیل کارآمد و مناسب را تشویق کرد. بعد از موفقیت عظیم در ساخت مدل T ، دو رویاپرداز روستاهای میشیگان، دوست و شریک تجاری شدند. فورد از ادیسون خواست تا یک باطری الکتریکی برای خودرو وی بسازد و برای این کار 1.5 میلیون دلار سرمایه گذاری کرد. به هر حال تا سال 1927 بیش از 15 میلیون دستگاه اتومبیل یعنی تقریبا نیمی از کل تولیدات جهان تا آن هنگام فروخته شده بود.
هنری فورد نمونه بارزی از یک شخصیت کارآفرین است. صنعتگری که با تکیه بر استعدادها و قابلیت های فردی خویش خالق ایده ای جدید و تحول ساز گردید.
فورد رویای ارابه بدون اسب را در مسیر کار و تلاش روزانه آفرید و چون به تحقق ایده خویش ایمان داشت با اختصاص پول و زمان کافی به استقبال مخاطرات آن رفت و بالاخره ایده جدید خود را در قالب کسب و کاری سودآور جامه عمل پوشاند و پدر صنعت آمریکا در قرن بیستم و بنیانگذار تولید انبوه صنعتی در جهان گردید. به نحوی که در سال های پایان دهه دوم قرن بیستم (و در آستانه بحران بزرگ) علاوه بر مدیریت کارخانجات فورد با بیش از صدهزار کارگر، کنترل یک کارخانه لاستیک و رزین، یک ناوگان کشتی، یک راه آهن، 16 معدن زغال سنگ و هزارها جریب جنگل و معدن سنگ آهن در میشیگان و مینی سوتا را در اختیار داشت.
یه روز یه تیم قایقرانی ایرانی تصمیم می گیرد که با یک تیم ژاپنی در یک مسابقه سرعت شرکت کنند. هر دو تیم توافق می کنند که سالی یک بار با هم رقابت کنند
هر تیم شامل 8 نفر بود
در روزهای قبل از اولین مسابقه هر دو تیم خیلی خیلی زیاد تلاش می کردند که برای مسابقه به بیشترین آمادگی برسند
روز مسابقه فرا می رسد و رقابت آغاز می شود . هر دو تیم شانه به شانه هم به پیش می رفتند و درحالی که قایقها خیلی
نزدیک به هم بودند ، تیم ژاپنی با یک مایل اختلاف زودتر از خط پایان می گذرد و برنده مسابقه می شود
بازیکن های تیم ایران از این شکست حسابی ناراحت می شوند و با حالتی افسرده از مسابقه بر می گردند
مسوولان تیم ایران تصمیم می گیرند کاری کنند که در رقابت سال آینده حتما پیروز بشند ؛ برای همین یک تیم آنالیزور استخدام می کنند برای بررسی علل شکست و پیشنهاد دادن راه کارها و روشهای جدید برای پیروزی
بعد از تحقیقات گسترده ، تیم تحقیق متوجه این نکته مهم شدند که در تیم ژاپن ، 7 نفر پارو زن بوده اند و یک نفر کاپیتان
...و خب البته در تیم ایران 7 نفر کاپیتان بوده اند و یک نفر پارو زن
این نتایج مدیریت تیم را به فکر فرو برد ؛ مدیران تیم تصمیم گرفتند که مشاورانی را استخدام کنند که یک ساختار جدیدی را برای تیم طراحی کنند
بعد از چندین ماه مشاوران به این نتیجه رسیدند که تیم ایران به این دلیل که کاپیتان های خیلی زیاد و پارو زن های خیلی کمی داشته شکست خورده ، درپایان بررسی ها مشاوران یک پیشنهاد مشخص داشتند : ساختار تیم ایران باید تغییر کند
از آن روز به بعد با ارائه راه کار مشاورین تیم ایران چنین ترکیبی پیدا کرد : 4 نفر به عنوان کاپیتان ، 2 نفر یه عنوان مدیر ، 1 نفر به عنوان مدیر ارشد و 1 نفر به عنوان پارو زن (!!!) علاوه بر این مشاورین پیشنهاد کردند برای بهبود کارکرد پارو زن ، حتما یاید پاروزنی با صلاحیت و توانایی بهتر در تیم به کارگرفته شود
......
و در مسابقه سال بعد تیم ژاپن با دو مایل اختلاف پیروز می شود ...!
بعد از شکست در دومین مسابقه ، مدیران تیم که خیلی ناراحت بودند در اولین گام خیلی سریع پارو زن را از تیم اخراج می کنند ، زیرا به این نتیجه رسیدند که پارو زن کارایی لازم را در تیم نداشته است .
اما در مقابل از مدیر ارشد و 2 نفر مدیر تیم خود قدردانی می کنند و جوایزی را به آنها می دهند ، برای اینکه اعتقاد داشتند که آنها انگیزه خیلی خوبی را در تیم ایجاد کردند و در مرحله آماده سازی زحمات زیادی کشیده اند
مدیران تیم ایران در پایان به این نتیجه رسیدند که تیم آنالیز که به خوبی به بررسی دلایل شکست پرداخته بودند ، تیم مشاوران هم که استراتژی و ساختار خیلی خوبی برای تیم طراحی کرده بودند و مدیران تیم هم که به خوبی انگیزه لازم را در تیم ایجاد ایجاد کرده بودند ، پس حتما یکی از دلایل این شکست ها ، ناکارامدی ابزار و وسایل استفاده شده بوده است (!!!) و برای بهبود کار و گرفتن نتیجه در مسابقه سال آینده باید وسایل استفاده شده در مسابقه را تغییر دهند ، در نتیجه
...تیم ایران این روزها در حال طراحی یک قایق جدید است
یه کلاغ و یه خرس سوار هواپیما بودن کلاغه سفارش چایی میده چایی رو که میارن یه کمیشو میخوره باقیشو می پاشه به مهموندار
مهموندارمیگه چرا این کارو کردی؟
کلاغه میگه دلم خواست پررو بازیه دیگه پررو بازی!
چند دقیقه میگذره باز کلاغه سفارش نوشیدنی میده باز یه کمیشو میخوره باقیشو میپاشه به مهموندار
مهموندار میگه : چرا این کارو کردی؟
کلاغه میگه دلم خواست پررو بازیه دیگه پررو بازی !
بعد از چند دقیقه کلاغه چرتش میگیره
خرسه که اینو میبینه به سرش میزنه که اونم یه خورده تفریح کنه ...
مهموندارو صدا میکنه میگه یه قهوه براش بیارن قهوه رو که میارن
یه کمیشو میخوره باقیشو میپاشه به مهموندار
مهموندار میگه چرا این کارو کردی؟
خرسه میگه دلم خواست پررو بازیه دیگه پررو بازی
اینو که میگه یهو همه مهموندارا میریزن سرش و کشون کشون تا دم در هواپیما میبرن که بندازنش بیرون
خرسه که اینو میبینه شروع به داد و فریاد میکنه
کلاغه که بیدار شده بوده بهش میگه: آخه خرس گنده تو که بال نداری مگه مجبوری پررو بازی دربیاری!!!!!!!!
نکته مدیریتی : قبل از تقلید از دیگران منابع خود را به دقت ارزیابی کنید!!!
|
برنامه دروس کليه گرايشهاي رشته دولتي ارشد | |||||
|
گرایش |
سيستمها |
تحول |
تشکيلات |
نيروي انساني |
مالي |
|
ترم اول |
زبان تخصصي (جبراني) (2 واحد) |
زبان تخصصي (جبراني) (2 واحد) |
زبان تخصصي (جبراني) (2 واحد) |
زبان تخصصي (جبراني) (2 واحد) |
زبان تخصصي (جبراني) (2 واحد) |
|
روش تحقيق (جبراني) (2 واحد) |
روش تحقيق (جبراني) (2 واحد) |
روش تحقيق (جبراني) (2 واحد) |
روش تحقيق (جبراني) (2 واحد) |
روش تحقيق (جبراني) (2 واحد) | |
|
تئوريهاي مديريت پيشرفته (2 واحد) |
تئوريهاي مديريت پيشرفته (2 واحد) |
تئوريهاي مديريت پيشرفته (2 واحد) |
تئوريهاي مديريت پيشرفته (2 واحد) |
تئوريهاي مديريت پيشرفته (2 واحد) | |
|
سيستمهاي اطلاعاتي مديريت (2 واحد) |
سيستمهاي اطلاعاتي مديريت (2 واحد) |
سيستمهاي اطلاعاتي مديريت ( 2 واحد) |
سيستمهاي اطلاعاتي مديريت (2 واحد) |
سيستمهاي اطلاعاتي مديريت (2 واحد) | |
|
تحليل آماري (2 واحد) |
تحليل آماري (2 واحد) |
تحليل آماري (2 واحد) |
تحليل آماري (2 واحد) |
تحليل آماري (2 واحد) | |
|
جمع= 10 واحد |
جمع= 10 واحد |
جمع= 10 واحد |
جمع= 10 واحد |
جمع= 10 واحد | |
|
ترم دوم |
مديريت استراتژيک پيشرفته (2 واحد) |
مديريت استراتژيک پيشرفته (2 واحد) |
مديريت استراتژيک پيشرفته (2 واحد) |
مديريت استراتژيک پيشرفته (2 واحد) |
مديريت استراتژيک پيشرفته (2 واحد) |
|
مديريت رفتار سازماني پيشرفته (2 واحد) |
مديريت رفتار سازماني پيشرفته (2 واحد) |
مديريت رفتار سازماني پيشرفته (2 واحد) |
مديريت رفتار سازماني پيشرفته (2 واحد) |
مديريت رفتار سازماني پيشرفته (2 واحد) | |
|
تحقيق در عمليات پيشرفته (2 واحد) |
تحقيق در عمليات پيشرفته (2 واحد) |
تحقيق در عمليات پيشرفته (2 واحد) |
تحقيق در عمليات پيشرفته (2 واحد) |
تحقيق در عمليات پيشرفته (2 واحد) | |
|
نظامهاي اداري تطبيق پيشرفته (2 واحد) |
نظامهاي اداري تطبيق پيشرفته (2 واحد) |
نظامهاي اداري تطبيق پيشرفته (2 واحد) |
نظامهاي اداري تطبيق پيشرفته (2 واحد) |
نظامهاي اداري تطبيق پيشرفته (2 واحد) | |
|
مديريت منابع انساني پيشرفته (2 واحد) |
مديريت منابع انساني پيشرفته (2 واحد) |
مديريت منابع انساني پيشرفته (2 واحد) |
مديريت منابع انساني پيشرفته ( 2 واحد) |
مديريت منايع انساني پيشرفته (2 واحد) | |
|
جمع= 10 واحد |
جمع= 10 واحد |
جمع= 10 واحد |
جمع= 10 واحد |
جمع= 10 واحد | |
|
ترم سوم |
نظريه و فرآيند خط مشي گذاري (2واحد) |
نظريه و فرآيند خط مشي گذاري (2واحد) |
نظريه و فرآيند خط مشي گذاري (2واحد) |
نظريه و فرآيند خط مشي گذاري (2واحد) |
نظريه و فرآيند خط مشي گذاري (2واحد) |
|
کاربرد فناوري اطلاعات در سازمان (2 واحد) |
نظريه و فرآيند ارتباط سازماني (2 واحد) |
طراحي و ايجاد سازمانها (2 واحد) |
برنامه ريزي استراتژيک نيروي انساني (3 واحد) |
تصميم گيري در مسايل مالي (3 واحد) | |
|
نظريه هاي سيستمي (3 واحد) |
نظريه و فرآيند تحول سازماني (2واحد) |
حقوق اساسي سازمانهاي دولتي (3 واحد) |
مديريت بهره وري نيروي انساني (3 واحد) |
بودجه عمومي (3 واحد) | |
|
سيستمهاي اطلاعاتي استرتژيک (3 واحد) |
سمينار در مسايل رفتاري (2 واحد) |
سمينار مسايل سازمانهاي اداري (3 واحد ) |
سمينار در مديريت نيروي انساني (2 واحد) |
سمينار در مديريت مالي (2 واحد) | |
|
|
روشهاي تحقيق در رفتار سازماني (2 واحد) |
|
|
| |
|
جمع= 10 واحد |
جمع= 10 واحد |
جمع= 10 واحد |
جمع= 10 واحد |
جمع= 10 واحد | |
رفتار سازمانی رابینز(ترجمه اعرابی)
تصمیم گیری چند معیاره-دکتر محمد عطایی
کتاب مدیریت استراتژیک فرد آر-دیوید(ترجمه پارسائیان-اعرابی)
فصل اول کتاب جهت مطالعه هفته آینده مشخص گردیده(۱۱/۱۲/۹۱)
کتاب مبانی منابع انسانی نوشته گری دسلر (ترجمه پارساییان)
فصل دوم جهت مطالعه هفته آینده مشخص گردید(۱۱/۱۲/۹۱)
حهت دریافت فایل خلاصه کلیک نمایید
-آشنایی و تبیین و تشریح اداره امور عمومی تطبیقی -تهیه جزوه از انتشارات دانشگاه(۲ سوال از چهار سوال پایان ترم از این مبحث می باشد)
-قانون مدیریت خدمات کشوری-تهیه از روی همین وبلاگ
-اصلاح و تحول در بخش دولتی با رویکردی تطبیقی
جهت هفته آینده (۱۱/۱۲/۹۱)مطالعه جزوه کپی مبحث اول لازم می باشد(سوال می شود)
دانشجویانی که با دکتر کاظمی درس نظامهای اداری تطبیقی پیشرفته را اخذ نموده اند میتوانند از لینک ذیل متن کامل لایحه خدمات کشوری که یکی از منابع معرفی شده استاد می باشد را دریافت نمایند
1- اجرا، بزرگ ترین مساله مطرح نشده در مدیریت امروز است و نبود آن بزرگ ترین مانع موفقیت و بیش تر ناکامی هایی است که به اشتباه به گردن علل دیگر گذاشته می شود.
۲- شرکت هایی که برای کارهای درست وقف شده اند و برای مسئولیت های اجتماعی خود تعهدنامه ای دارند که براساس آن کار کنند سودآورتر از آن ها یی هستند که این کارها را نمی کنند.
۳- به جای پرداختن به برنامه استراتژیک، به تفکر و ایده های استراتژیک روی آورید.
۴- در بازاریابی نوین (بازاردانی)به جای داشتن سبد محصولات باید به داشتن سبد مشتریان توجه داشت.
۵- رمز برد و پیروزی روشن است: بکوشیم تا در یک زمینه دوبار بازنده نشویم.
۶- انسان در بازی گاهی می برد و گاهی چیز یاد می گیرد.
۷- هنر بازاریابی امروز، فروش یخچال به اسکیمو نیست، بلکه اسکیمو را به عنوان یک مشتری خشنود همواره در کنار داشتن است.
۸- مشتریان زبان گویایی دارند، اگر بی واسطه با آن ها در ارتباط بوده و گوشی شنوا داشته باشیم می توان از ایشان چیزهای زیادی یاد گرفت.
۹- مسیر ناهموار تحول باید به کوشش خود مدیر پیموده شود، زیرا تحول چیزی نیست که مدیر فرمان دهد و دیگران اجرا کنند.
۱۰- به جای شغل، در پی مشتری باشید، اگر انسان بتواند محصولی عرضه کند که خواهان داشته باشد، از بیکاری نجات یافته است.
۱۱- دنیا را دو گونه می توان تغییر داد: با قلم (کاربست اندیشه) و با شمشیر (کاربست زور)
۱۲- می توان مدیر مردم نبود ولی آنان را دوست داشت، اما بدون عشق به مردم نمی توان آن ها را مدیریت کرد.
۱۳- مدیریت یعنی هنر جلب پیروی داوطلبانهء دیگران.
۱۴- موفقیت اغلب باعث غرور شده و غرور باعث شکست می شود.
۱۵- برای پیروزی ابلیس، کافی است آدم های خوب دست روی دست بگذارند.
۱۶- هزینهء به دست آوردن یک مشتری تازه، حداقل پنج برابر هزینه خشنود نگه داشتن مشتریان کنونی است.
۱۷- هر کس می تواند سر رشته کار خویش را به دست گرفته و آن را به مسیر دلخواه ببرد.
۱۸- مدیریت هنر گوش دادن به دیگران است. چنانچه به سخنان کسی خوب گوش فرا ندهید، نمی توانید درون او را بشناسید.
۱۹- توان یادگیری و به کار بستن با شتاب آموخته ها، بزرگ ترین امتیاز رقابتی را در اختیار سازمان می گذارد.
۲۰- اولین روش برآورد هوش یک فرمانروا این است که به آن هایی که در اطرافش گرد آمده اند بنگریم.
۲۱- اگر بتوانید همهء کارکنان یک سازمان را به سوی یک هدف مشترک بسیج کنید، در هر رشته و در هر بازار و در برابر هر رقیبی، در هر زمانی موفق خواهید شد.
۲۲- بیشتر انسان ها ترجیح می دهند بمیرند اما فکر نکنند، خیلی ها هم فکر کردن را بر مرگ ترجیح می دهند.
۲۳- مدیر عامل آگاه کسی است که به جای رویین تن شدن، به همکاران خود اعتماد کند.
۲۴- تمایز یک محصول باید در راستای ذهنیت مصرف کننده صورت گیرد، نه مخالف آن.
۲۵- در طول تاریخ بیش تر کامیابی در دست یابی به منابع طبیعی مانند زمین، طلا و نفت بوده است، اما اکنون ناگهان ورق برگشته و دانش به جای آن نشسته است.
2۶- در بیش تر موارد، کشورهای فقیر از نظر دارایی ها، ثروتمند اما از نظر سرمایه فقیرند، دارایی را نمی توان تبدیل به سرمایه کرد مگر آن که قانون حاکم باشد.
۲۷- آن هایی که از جای خود می جنبند، گاهی می بازند و آن هایی که نمی جنبند، همیشه می بازند.
۲۸- اگر همه چیز مهم باشد، پس بدان که هیچ چیز مهم نیست.
۲۹- مدیران پیروزمند دنیای امروز، رمز پیروزی سازمان خود را بهره مندی از انسان ها فرهیخته می دانند.
۳۰- حداکثر شادی و خشنودی انسان ها زمانی به دست می آید که در شغل هم راستا با شخصیت (هوشمندی)خود، به کار گمارده شوند.
۳۱- نقش مدیر این است که به درون فرد نفوذ کند و هوشمندی بی همتای او را کشف کند و به عملکرد تبدیل نماید.
۳۲- مدیران برجسته نه تنها تفاوت کارکنان را می پذیرند، بلکه بر این تفاوت ها سرمایه گذاری می کنند. شاگرد تنبل، احمق یا ضعیف وجود ندارد، تنها چیزی که وجود دارد معلم خوب یا ضعیف است.
۳۴- زندگی ارزشمندتر از آن است که تنها به امید فرا رسیدن دوران بازنشستگی کار کنیم.
۳۵- نه پیروزی پایدار است و نه شکست مرگ آور.
۳۶- به کارکنانتان بگویید هیچ گاه اجازه ندهند قربانی واقع شوند; اما اگر چنین احساسی دارند بهتر است بروند جای دیگری کار کنند.
۳۷- صدای کردار، از صدای گفتار بلندتر است.
۳۸- هرگاه در بازی شطرنج در حال باختن هستم، به طور پیوسته از جای خود بلند شده و سعی می کنم صفحه را از پشت سر رقیبم نگاه کنم، آن گاه به حرکت های احمقانه ای که انجام داده ام پی می برم.
۳۹- دانستن کافی نیست، باید اقدام کرد. خواستن کافی نیست، باید کاری کرد.
۴۰- اگر می خواهید دلیل خوب کار نکردن کارکنانتان را بدانید، کنار آینه بروید و دزدانه بدان نگاه کنید.
۴۱- جلسه ای که خوب اداره نشود، حاصلی جز اتلاف زمان ندارد.
۴۲- بهترین راه پیش بینی آینده، ساختن آن است.
۴۳- یک مشتری خشنود، رضایتش را به سه نفر می گوید، اما یک مشتری ناخشنود ?? نفر را باخبر می کند.
۴۴- کسی را سرزنش نکنید، به جای بحث دربارهء این که چه کسی باعث وقفه در پیشرفت است، در مورد این که چه چیز مانع پیشرفت است بحث کنید.
۴۵- زمانی دست از کار بکشید که کار شما انجام شده باشد، نه آنگاه که خسته شده اید.

شاه عباس از وزير خود پرسيد: "امسال اوضاع اقتصادي كشور چگونه است؟"
وزير گفت: "شکر خدا، اوضاع به گونه اي است كه تمام پينه دوزان توانستند به زيارت كعبه روند!"
شاه عباس گفت: "نادان! اگر اوضاع مالي مردم خوب بود مي بايست كفاشان به مكه مي رفتند نه پينهدوزان، چون مردم نمي توانند كفش بخرند ناچار به تعميرش مي پردازند، بررسي كن و علت آن را پيدا نما تا كار را اصلاح كنيم."
تحليل حكايت :
1) يك شاخص مناسب مي تواند در عين سادگي بيانگر وضعيت كل سازمان باشد.
2) در تحليل شاخص بايد جنبه هاي مختلف را بررسي نمود. گاهي بهبود ناگهاني يك شاخص بيانگر رشدهاي سرطاني و ناموزون سيستم است.
زمانی کزروس به کورش بزرگ گفت:
چرا از غنیمت های جنگی چیزی را برای خود بر نمی داری و همه را به سربازانت می بخشی.
کورش گفت:
اگر غنیمت های جنگی را نمی بخشیدیم الان دارایی من چقدر بود؟
گزروس عددی را با معیار آن زمان گفت. کورش یکی از سربازانش را صدا زد و گفت:
برو به مردم بگو کورش برای امری به مقداری پول و طلا نیاز دارد.
سرباز در بین مردم جار زد و سخن کورش را به گوششان رسانید. مردم هرچه در توان داشتند برای کورش فرستادند. وقتی که مالهای گرد آوری شده را حساب کردند، از آنچه کزروس انتظار داشت بسیار بیشتر بود. کورش رو به کزروس کرد و گفت:
ثروت من اینجاست. اگر آنها را پیش خود نگه داشته بودم، همیشه باید نگران آنها بودم. زمانی که ثروت در اختیار توست و مردم از آن بی بهره اند مثل این می ماند که تو نگهبان پولهایی که مبادا کسی آن را ببرد